Rabu, 11 Jun 2008

Menyingkap Jatuh Bangun Dunia Islam

Kekuatan Islam dalam menyatukan seluruh masyarakat Muslim adalah dengan bersandarkan kepada 5 Prinsip dan tiang, iaitu- Kepercayaan Rukun-rukun dalam Islam, Syariah, Budaya, Ketelusan Ummah serta Keindahan Islam itu sendiri.


Penyatuan Ummah merupakan payung yang memayungi semua bangsa, puak, suku kaum dan melewati batas sempadan negara. Yang demikian, Ummah Muslim menjadi satu entiti dan tidak pula terpisah-pisah. Jika ada antara Muslim yang merintih sakit dan memerlukan pertolongan, maka dengan segera Ummah yang lain akan memberi pertolongan serta mendamaikan pula hatinya. Jika mana ada antara Ummah yang ditindas, maka ummah yang lain akan mempertahankannya hatta dengan nyawa sendiri sekalipun. Perpaduan dan persaudaraan yang ditunjukkan oleh Ummah ini telah diterjemahkan iaitu dengan hanya dalam tempoh 80 tahun, Islam telah menguasai kawasan yang sangat luas sehingga melebihi kekuasaan yang dimiliki oleh Empayar Rum, yang mana memerlukan 800 tahun untuk dibina.

Sudah tentu perluasan kuasa Ummah pada masa itu bukan berdasarkan tamak kuasa atau menghauskan darah seperti yang diceritakan oleh sesetengah sejarawan yang “buta kayu”. Besar perbezaannya antara Muslim yang berjuang memerdekakan manusia daripada golongan manusia yang hanya menghambakan orang lain. Ummah Muslim terkenal dengan keberanian melawan penjajah-penjajah serta tidak pernah gentar pada cabaran musuh. Mereka dengan sepenuh hati dan tenaga melawan habis-habisan pihak Tentera Salib yang ketika itu melancarkan “Perang Antarabangsa” yang berlarutan selama lebih kurang 2 dekad (489-690 A.H / 1096-1291 A.D) .


Juga orang-orang Islamlah yang berjaya mengalahkan puak Tatar dari tanah tinggi ‘Steppe’ dan seterusnya menukar status mereka kepada Muslim dan menjadi salah satu kuasa sekutu yang gagah dalam mempertahankan kesucian Islam dan kehormatan Ummah seluruhnya.


Pada tahun 897 A.H ( 1492 A.D) para Kolonial Eropah ( Penjajah atas nama Agama) telah menakluk dan memusnahkan Negara umat Islam bermula dengan Gharnatah ( Granada). Manakala tahun 1213 A.H ( 1798 A.D) pula Ummah dikejutkan dengan ‘kuda dan senapang’ Napoleon Bonaparte yang bergema di Mesir. Musibah yang lebih besar menjelma pada tahun 1342 A.H ( 1924 A.D) apabila kuasa Khilafah Islam yang berpusat di Istanbul ketika itu tumbang dan di lenyapkan oleh golongan tentera sekular yang diketuai oleh Kemal Ataturk. Dengan lenyapnya entiti Khilafah dan pemerintahan Khalifah, serta diburukkan dengan ‘trend’negara-negara Penjajah Eropah yang bercita-cita menjadi Tuan Besar supaya boleh menghamba manusia lain, negara-negara Umat Islam menjadi pecah belah akibat sengketa sesama sendiri. Masing-masing berjuang demi kemerdekaan secara bersendirian, hasil fahaman Nasionalisme yang ditanam oleh para Kolonial seterusnya melupakan Integriti dan Solidarity Ummah secara keseluruhan.


Ditengah keributan Umat Islam ketika itu, muncullah sebuah Negara yang diasaskan oleh Penjajah-penjajah Eropah tadi di Palestin. Ia diwujudkan demi mengelak Ummah Muslim daripada bersatu dan kembali menjadi kuat seperti dahulu sekaligus menyelesaikan masalah “Manusia Tanpa Tanahair” yang menjadi ‘KANSER’ pada mereka berabad lamanya. Maka tertubuhlah Negara Israel yang dipimpin oleh golongan Zionis yang amat memusuhi Islam serta Umatnya tidak berapa lama kemudian...


( Sumber berkaitan didapati dari buku 'History of Palestine' karangan Dr Mohsen Mohammed Saleh . )

Tiada ulasan: