Jumaat, 12 September 2008

Kaum-Kaum Pendatang 1

Malaysia, kebelakangan ini sering berlaku perkara-perkara yang menduga kesabaran penduduknya. Dan yang terbaru ialah berkenaan Dato’ Ahmad Ismail. Saya tidak bercadang menulis perkara ini sebenarnya, sebab tak mahu blog ini dikotori dengan picisan politik. Tapi memandangkan beliau telah pun diputus bersalah oleh MT Umno, maka saya akan mengulaslah serba sedikit. Dan perlu diingat, ini hanya pandangan peribadi saya semata-mata.

Siapakah penduduk asal negara ini/tanah ini? Jika ditanya - saya sendiripun tak pasti. Sebabnya tiada sejarah lengkap bertulis yang betul-betul solid yang menceritakan siapa sebenarnya penghuni tanah ini samada sebelum masihi atau awalnya lagi. Namun saya ada juga belajar sikit-sikit dulu(masa kat UIA), berdasarkan beberapa buah buku. Antara contoh, “Suma Oriental” ,“Sejarah Melayu-Tun Sri Lanang”. Dan lagi buku “A’jaibul Hind”(yang ini femes nih) dan juga “Rehlah Ibn Battutah”. Banyak lagi sebenarnya cuma tak berapa solid dan saya pun dah LUPA.Dan kalau nak dasyat lagi adalah buku karangan Prof Arysio Santos-The Last Continent Finally Found, berkenaan bahawa sebenarnya tanah ini adalah milik puak-puak Atlantis yang telah hilang itu!!

Walaubagaimanapun, dari pembelajaran dalam kelas dahulu, kami akhirnya bersetuju bahawa penghuni tanah ini pastilah “orang yang berhijrah” dan menetap serta berasimilasi dengan penduduk asal tanah ini. Yang akhirnya melahirkan rumpun bangsa “Melayu”.

Berbalik pada tajuk asal, jadi siapakah kaum-kaum pendatang ini? Hal ini bermula sejak zaman Melaka menjadi “Venice Timur” lama dahulu. Dan datanglah orang-orang cina dari China, dan orang India dari India, dan orang arab dari Yaman. Dan bergaullah mereka bersama penduduk melayu yang telah pun sedia ada lama sebelum mereka itu di sini. Arakian setelah sekian lamanya- bahkan ada yang sejak zaman Zheng He / Cheng Ho dahulu- maka mereka telah –secara otomatiknya diiktiraf menjadi penghuni tanah air ini. Dan masa saya belajar dahulu, jika atuk kamu orang sini,bapa kamu orang sini,kamu pun duduk sini, maka sinilah kampong kamu, dan tanah air kamu. Dalam erti kata lain – KAMU BUKAN PENDATANG!

Maka apa yang dikatakan oleh DAI(Dato Ahmad Ismail) tidak lah benar mengatakan bahawa orang cina adalah pendatang. Manakala dari segi “hak-hak melayu” pula adalah kerana ada dalam perlembagaan dan bukan secara total – yang bermaksud ia boleh dipinda. Saya susah hati apabila ada orang seperti DAI yang cakap seperti itu dan bermaksud pula melaga-lagakan penduduk Malaysia ini. Jika saya lah PM, dah lama saya persilakan DAI ke penjara.

Kenapa agaknya dicakap hal yang karut ini?dan dari mana pula beliau mendapat ilham supaya berkata demikian dalam bulan Ramadhan-yang dah tentunya Syaitan terikat sekarang ini?

Saya merasakan bahawa beliau berkata demikian mungkin kerana rasa sakit hati dengan sesetengah orang-orang cina, atau mungkin perasaan bahawa tanah air ini telah dimonopoli oleh orang cina dan merasakan melayu tidak selamat. Jika ya, maka bukanlah sepatutnya ia dicakap masa pilihanraya! bukankah lebih baik bersemuka dan bagitau secara terang apa yang tidak puas hati dan cadangkan sekali penyelesaiannya.

Maka semua kekacauan ini pastilah tidak berlaku, dan nama baik melayu tidak kotor, dan lebih-lebih pula nama ISLAM tidak busuk hanya kerana ada penganutnya bersikap seperti mencurah minyak kedalam api..

1 ulasan:

benjaminloi berkata...

kawan, saya setuju dengan pandangan mu!
"kemiskinan" and isu rasuah adalah cabaran negara kita!
"racism" won't solve our problems!

Selamat Hari Raya in advance!

benjamin Loi