Isnin, 26 Mei 2008

Perpindahan

Saya terlintas menyambung artikel berkenaan manusia secara asal lahiriah dan batiniah (kalo nak tulis secara detail, mungkin 7 tahun baru abih tulis agaknya). Namun kali ini saya ambil tajuk yg kecil sahaja, sesuai dgn pemikiran saya yg tidaklah besar manapun. Persoalan mengenai pindah, baik pindah umah atau pindah sekolah dah byk kali saya melaluinya, namun selepas bekerja nih saya LEBIH memahami.

''kena pindah lagi..''- adalah ungkapan yg sering terdengar di bibir org yg berpindah, baik pindah umah, pindah opis, pindah sekolah, pindah barang, pindah kerja, atau pindah apapun..namun kita terlupa barangkali, bahawa perpindahan lah yg menyebabkan kita hidup dan berjaya menjadi orang seperti sekarang. Dan tentulah berpindah itu merupakan fitrah dan lumrah hidup..

Asalnya kita berada di alam roh atau 'spirit' (bukan spirit koin!) dan kemudian dipindahkan oleh Allah yg Maha Kaya lagi Maha Mengetahui, ke alam rahim-iaitu lah rahim ibu kita, melalui proses persenyawaan kompleks dan percantuman ajaib antara sperma dan ovum. Proses seterusnya saya kira bolehlah merujuk kepada kitab sains dan ilmu embryology. Persenyawaan ini membawa kepada satu tahap dimana, satu ketika ruh ditiup dan janin( kandungan) telah bernyawa! dalam erti kata lain ia telah mempunyai jiwa.

Selama 9 bulan lebih atau kurang, kita berada dalam perut ibu kita dan sampai masanya kita berpindah, ke alam dunia. Sudah elok2 kita berseliput dalam kokun(uri) tetiba dah sampai ke dunia. Elok2 tidak perlu cari makan, sudah kene cari duit untuk makan..timbullah masalah dan rintangan setelah lahir ke dunia.

Daripada meniarap-terlentang-merangkak-berdiri-jatuh-diri balik-berjalan-berlari, semua merupakan satu proses yg panjang dan penuh hikmah, mempersiap manusia menjadi gagah berani dan bersedia untuk berpindah sekali lagi...

Maka diberilah manusia segala alat kelengkapan, berupa aqal dan sumber semulajadi bumi serta aturan menggunanya seperti manual hidup gamaknya - iaitulah Quran dan Sunnah Nabi. Segalanya ini merupakan persiapan dan persediaan rapi kita untuk menghadapi PERPINDAHAN TERAKHIR. Dimana modal berupa wang ringgit untuk berpindah sering menyebabkan kita pening kepala, inilah bapak segala modal dan raja segala persiapan kerana antara percaya atau tidak (*saya harap kita semua percaya) perpindahan kali ini adalah pasti dan sesungguhnya pasti.

Tiada lagi perpindahan selepas perpindahan paling besar ini, dimana hari tanpa bulan dan bintang, dimana hilang anak isteri, dimana hilang ibu bapa dan saudara mara, dimana persaudaraan tidak berdasarkan darah, dimana hari tidak dihitung lagi, dimana masa tiada kiraannya, dimana manusia menghadap Allah yang Maha Esa...

Itulah hari yg dijanjikan Allah..Itulah -Hari Perhitungan!!

1 ulasan:

Kak Timah 2.0 berkata...

Good job joe!! Nice introduction..i request you to post all issue that have been discussed verbally before!!
i vote your words..