Rabu, 21 Mei 2008

Bermulanya manusia dengan kalimah 'KUN'

Adapun ini adalah merupakan pengenalan diri saya yg pertama. Sebagai seorang Islam, saya mengakui bahawa Allah menjadikan manusia dengan kalimah 'KUN' sahaja..manakala tambahan seperti bahan-bahan membuat manusia, ramuan istimewa, teknik membuatnya dan lain-lainnya tiadalah kita manusia yg pendek akalnya, dapat dan mampu mengetahuinya dengan jelas...

Namun Allah Sang Pencipta, ada menerangkan dalam Al-Quran bahawa DIA menciptakan manusia pertama dengan menggunakan tanah. Ini jelas membuktikan bahawa sebelum Nabi Adam dicipta, bumi ini telah ada. Barulah demikiannya, manusia dapat dicipta asal-usulnya daripada tanah.

Tetapi seperti yg pertama saya nyatakan tadi, bahawasanya asal manusia ialah bermula dengan kalimah 'KUN' sahaja. Memang sungguh benarlah kata-kata Allah!! ini kerana di hari qiyamat nanti, di hari perhitungan terakhir nanti, bumi telah lenyap dan binasa. Jika kita tetap beranggap manusia hanya dicipta dari tanah semata, maka kenyataan bahawa manusia dapat dihidup kembali pasti salah.

Namun Allah telah sedia dahulu memberitahu kita, bahawa diciptakan sesuatu hanya dengan kalimah 'KUN' sahaja. Oleh itu manusia tetap dapat dihidupkan kembali walau tanah(bumi) telah tiada dan binasa.

Maka oleh yg demikian, semestinyalah wajib kita percaya dan mengImani bahawasanya manusia, walau selepas dibinasakan dunia ini oleh Allah, tetap dan terus sahaja akan dibangkitkan oleh Allah, seterusnya akan diperkirakan segala amalnya, baik yang buruk lebih2 pula amal yang baik..

disini saya - joharihamzah- menyeru kepada diri sendiri, dan sesiapa sahaja yg membaca blog ini, supaya sentiasa ingat pada Hari Perhitungan nanti, kerana pada hari itu, tiadalah bermanfaat harta yg melimpah dan lidah yg petah pada kita, kerana yg akan dikirakan ialah amal dan ibadat kita semasa hidup didunia ini...

sekian....Jumpa Lagi..

Tiada ulasan: